April 05, 2014

مقدمه ای بر مراقبۀ آتش

داستان مردی که گفت خورشید پرست است :
« ... اولین نماد را از او گرفتم. می گفت مراقبۀ آتش برای این طراحی شده که در کوتاه ترین زمان ممکن به گسترش روحی فرد بیانجامد و او را از جایی که هست به یک سطح بالاتر ببرد. این مراقبه تمام ساختارهای گذشته را می کوبد و چیزهای جدیدی فراهم میاورد. توضیح می دهد که چهار نماد برای چهار عنصر وجود دارند که بر روی هر کدام باید پنج روز مراقبه گردد و درپایان روز بیستم نماد روز آخر یعنی نماد خدای خورشید به فرد داده می شود، که در آن موقع فرد با این خدا پیمان می بندد و بعد از آن حمایت او را خواهد داشت و البته یک هدیه خاص هم به او داده می شود؛ این که بگوییم این هدیه چیست عملن برای ما ناممکن است چرا که برای هر کس منحصر به فرد است، شاید یک تصمیم، یک موقعیت جدید یا فرصتی ناب باشد. این چیزی است که خود فرد در می یابد.»
می پرسم چرا این مراقبه را مراقبۀ آتش می نامند و آیا خدای خورشید، نام یک خدای جدید است و تاکید می کنم دوست ندارم دینم را عوض کنم.
توضیح می دهد : « این مراقبه هرچند به خدای خورشید تعلق دارد اما این از آن رو نیست که آنها خورشید را می پرستند بلکه از آن روست که خدای نادیدنی هیچ نشانه و صورتی برای پرستش ندارد، پس آنها یکی از درخشان ترین و زیباترین آفریده های او را به عنوان نمادش مورد پرستش قرار می دهند. خدای نادیدنی همچون خدایان دیگر پرستیده نمی شود و این مراقبه شیوه ایست فرا دین که به آئین و مسلک فرد هیچکاری ندارد و هرکس با هر دینی می تواند آنرا انجام دهد.»
می گویم می توانی در مورد خدای خورشید بیشتر توضیح دهی ؟
می گوید : « نگاه کن، همیشه شما در جستجوی او بوده اید و در تمام نمادهایتان رد او پیداست. »





سواستیکا - تمدن هند







نماد خورشید (سواستیکا) روی لباس های سامورایی







نماد خورشید - طلسم های ایندوس 













ماندالایی از کیو بی اِل











نمونه هایی از این قبیل بی شمارند همچون صلیب با چهار بازوی مساوی ( که بعدها وارد مسیحیت شد و ...
آنچه تا اینجا آمد پیش زمینه ای بود برای مراقبۀ عملی آتش که بسیار ساده اما تاثیرات شگرفی بر جای می گذارد.

No comments:

Post a Comment